For best experience please turn on javascript and use a modern browser!

Ms M. (Monique) Verhoeven MSc

Faculty of Social and Behavioural Sciences
Programme group: Educational Sciences

Visiting address
  • Nieuwe Achtergracht 127
Postal address
  • Postbus 15776
    1001 NG Amsterdam
Contact details
  • Profile

    Monique Verhoeven works as a PhD Candidate at the 'Research Institute of Child Development and Education'. Before she started her PhD project, she attained a BA degree in sociology and finished a research master in social science. During her studies, Monique specialised in active citizenship on the one hand, and in educational inequalities, processes of meritocracy and identification processes on the other. This becomes evident in her research participation in the project 'Can't we leave that to the volunteers?', her BA and MA theses which regarded respectively identitfication processes based on education level and persistent inequalities in educational expectations caused by background-related beliefs and preferences. 

    For her PhD project, Monique performs both a review study on the different ways in which education, through curriculum and teaching strategies, could positively affect the identity formation of high school pupils, and a mixed methods study on the effect of school characteristics and form group processes on the development of high school pupils' learner's identity (the extent to which these students both consider themselves a learner and enjoy learning). Monique's supervisors are prof. dr. M.L.L. Volman, dr. A.M.G. Poorthuis and dr. B.J.H. Zijlstra.

     

     

  • Publications

    2019

    2014

    • van Bochove, M., & Verhoeven, M. (2014). Extra, evenknie of eigenaar: Samenwerkingspatronen tussen vrijwilligers en professionals. In M. van Bochove, E. Tonkens, & L. Verplanke (Eds.), Kunnen we dat (niet) aan vrijwilligers overlaten? Nieuwe verhoudingen tussne vrijwilligers en professionals in zorg en welzijn (pp. 17-39). Den Haag; Amsterdam: Platform31; Universiteit van Amsterdam. [details]
    • van Bochove, M., & Verhoeven, M. (2014). Intermezzo: 'Het is belangrijk dat het een beetje klikt': Aanbieders en vragers over de voorwaarden van burenhulp. In M. van Bochove, E. Tonkens, & L. Verplanke (Eds.), Kunnen we dat (niet) aan vrijwilligers overlaten? Nieuwe verhoudingen tussne vrijwilligers en professionals in zorg en welzijn (pp. 65-72). Den Haag; Amsterdam: Platform31; Universiteit van Amsterdam. [details]

    2019

    2018

    • Verhoeven, M., Poorthuis, A., & Volman, M. (2018). Exploratieve leerervaringen: De rol van onderwijs in de identiteitsontwikkeling van leerlingen. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. [details]

    2017

    2019

    • Verhoeven, M., Volman, M. L. L., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Leeridentiteitsontwikkeling binnen en buiten school. Paper presented at ORD , Heerlen, Netherlands.
    • Verhoeven, M., Volman, M. L. L., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Leeridentiteitsontwikkeling binnen en buiten school. Paper presented at ResearchEd 2019, Nieuwegein, Netherlands.
    • Verhoeven, M., Volman, M. L. L., & Zijlstra, B. J. H. (2019). Wat voor een leerling ben ik? Leeridentiteitsontwikkeling op school. Poster session presented at ORD , Heerlen, Netherlands.

    2018

    • Verhoeven, M., Volman, M. L. L., & Zijlstra, B. J. H. (2018). Adolescents’ learner identity enactment and development amidst contextual (dis)continuity. Paper presented at ECER 2018, Bolzano, Italy.
    • Verhoeven, M., Volman, M. L. L., & Zijlstra, B. J. H. (2018). Leeridentiteitsontwikkeling en contextuele continuïteit en discontinuïteit bij jongeren. Paper presented at
      Onderwijs Research Dagen (ORD) 2018, Nijmegen, Netherlands.

    2017

    • Verhoeven, M., Poorthuis, A., & Volman, M. L. L. (2017). Who am I? A qualitative systematic review study on the role of school in adolescents’ identity development. Paper presented at 5th International Congress of the International Society for Cultural and Activity Research, ISCAR 2017, Québec, Canada.

    2016

    • Verhoeven, M., Poorthuis, A. M. G., & Volman, M. L. L. (2016). Exploreren kun je leren: De rol van het voortgezet onderwijs in de identiteitsontwikkeling van adolescenten. Paper presented at Onderwijs Research Dagen (ORD) 2016, Rotterdam, Netherlands.

    Media appearance

    • Verhoeven, M. (01-02-2018). Leraren kunnen leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun identiteit [Web] Leraar24. Leraren kunnen leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun identiteit.
    • Verhoeven, M. (15-06-2015). Radio Swammerdam onderwijsaspiratie bij jongeren & levensvragen door kloones [Radio] Amsterdam, AmsterdamFM. Radio Swammerdam onderwijsaspiratie bij jongeren & levensvragen door kloones.

    Talk / presentation

    • Verhoeven, M. (speaker) (12-1-2019). Leeridentiteitsontwikkeling binnen en buiten school, ResearchEd 2019, Nieuwegein, Netherlands.
    • Verhoeven, M. (speaker) (18-4-2018). Exploreren kun je leren. Identiteitsontwikkeling op school, Hogeschool Windesheim.
    • Verhoeven, M. (speaker), Polman, J. L. (speaker), Volman, M. L. L. (speaker) & Zijlstra, B. J. H. (speaker) (19-3-2018). The lines of practice framework as a means to study adolescents’ learner identity enactment and development across sites and over time, ICO International Spring School 2018.
    • Verhoeven, M. (speaker), Poorthuis, A. M. G. (speaker) & Volman, M. L. L. (speaker) (11-11-2016). Who am I? The role of school in adolescents’ identity development, VNOP-ISED-CAS Research Days.

    Others

    • Verhoeven, M. (organiser) (10-11-2016 - 16-11-2016). VNOP-ISED-CAS Research Days (organising a conference, workshop, ...).
    • Verhoeven, M. (participant) (21-6-2016 - 24-6-2016). KNAW Hendrik Muller Summer School, Netherlands. Het KNAW-Hendrik Muller Zomerseminar is een interactieve vierdaagse masterclass voor een select gezelschap van maximaal 22 masterstudenten, pas (…) (participating in a conference, workshop, ...).
    This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library or the Pure staff of your faculty / institute. Log in to Pure to edit your publications. Log in to Personal Page Publication Selection tool to manage the visibility of your publications on this list.
  • Ancillary activities
    • No ancillary activities